Recensie | Emma wil leven – Josha Zwaan

Titel: Emma wil leven
Uitgeverij: Ten Have
Voor het eerst verschenen: 2019
Auteur: Josha Zwaan
Aantal pagina’s: 256
Genre: Non-fictie

Emma is twaalf als de diagnose anorexia wordt gesteld. Jarenlang strijdt ze tegen deze eetstoornis, tot ze het absolute dieptepunt bereikt. Uiteindelijk vertrekt ze in april 2016 naar Portugal voor een intensieve behandeling. Want Emma wil maar één ding: leven. Maar het monster van haar ziekte laat niet meer los. Na drie weken overlijdt ze, achttien jaar jong.
Emma wil leven is gebaseerd op de veel bekeken documentaire van Jessica Villerius. Het boek diept het verhaal van Emma uit. Auteur Josha Zwaan bekeek de vele uren filmmateriaal en sprak met Emma’s ouders, zus, vriendinnen, docenten, artsen en behandelaars. Hun perspectieven worden afgewisseld met dagboekfragmenten en brieven van Emma zelf.

Het boek geeft een indringend beeld van de impact van anorexia, maar vooral ook van de liefde- en hoopvolle manier waarop iedereen geprobeerd heeft Emma te helpen.

Toen ik van uitgeverij Ten Have een mailtje ontving of ik Emma wil leven wilde lezen, reageerde ik meteen volmondig ja. Ik heb de documentaire over Emma op televisie gezien en dat raakte mij diep. Om nogmaals in Emma’s strijd met anorexia te duiken, las ik dit bijzondere boek waarin Josha gebruik heeft gemaakt van de verhalen van mensen die dichtbij Emma stonden, maar ook dagboekfragmenten van Emma zelf. Op deze manier heeft iedereen een stem gekregen in dit bijzondere verhaal.

Normaal kan ik veel vertellen over een boek, maar op dit moment weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik heb wederom heel erg moeten huilen om haar verhaal. Ze wilde zo graag herstellen, maar de anorexia was te sterk waardoor ze de strijd verloor. Het was fijn dat je niet alleen het perspectief van de familie, vrienden en Emma zelf kreeg, maar juist ook die van de mensen die Emma verzorgd hebben. Je voelt hoe machteloos ze stonden tegenover deze kwaadaardige ziekte. Ook zitten er foto’s van Emma verwerkt in het boek en je ziet hoe ze steeds dunner en dunner wordt. Soms lees je over een complete maand, soms een specifieke datum. Vooral het laatste stuk van haar leven is datum gericht. Je zit dan eigenlijk een beetje mee af te tellen naar het einde.

Emma’s verhaal is hartverscheurend, maar wel belangrijk. Het geeft meer inzicht in de nare ziekte waar nog steeds veel onduidelijkheid over bestaat.

Zelf heb ik ook een verleden met anorexia. Op een oud blogaccount van mij schreef ik regelmatig over mijn strijd. Dat hielp me om mijn eigen ogen te openen. Nog steeds kan ik heel onzeker zijn over mijn lichaam en gewicht. Ook ben ik wel eens bang dat het stemmetje in mijn hoofd me weer gaat overschreeuwen. Maar in principe gaat het nu al weer een aantal jaar heel erg goed met eten. Ik heb inmiddels een gezond dieet waar ik me prettig bij voel en durf ook weer met mate ongezonde dingen te nuttigen. Als ik zulke verhalen lees als die van Emma, besef ik hoeveel geluk ik zelf heb gehad. En dat geluk koester ik!

Leuk om te weten: Momenteel is er ook een theaterstuk over Emma’s verhaal te zien! Kijk voor de speellijst op www.solostories.nl! Ikzelf noemde in mijn bookhaul dat ik graag naar deze voorstelling zou willen, maar aangezien ik helemaal gebroken was na het lezen van het boek, weet ik niet in hoeverre dat een goed plan is. Als ik ga, ga ik in ieder geval absoluut niet alleen, maar met iemand die mij goed kent. Just in case 😉

* Dit artikel bevat een exemplaar opgestuurd door de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Tagged , , ,

3 thoughts on “Recensie | Emma wil leven – Josha Zwaan