Recensie | De Torenclub en het geheim van de grafheuvel – Marianne van der Wal

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
Voor het eerst verschenen: 2020
Auteur: Marianne van der Wal
Aantal pagina’s: 197
Genre: Kinderboek, Mysterie
Leeftijd: 10+

Joost is twaalf jaar en woont met zijn zusje en ouders in een gezellig dorp. Helaas komen er de laatste tijd bijna geen bezoekers meer in het archeologisch museum van zijn vader. Joost is bang dat ze zullen moeten verhuizen als dit zo doorgaat.

Maar dan stuiten Joost en zijn klasgenootje Karlijn op een geheimzinnige grafheuvel en een ondergronds gangenstelsel. In de gangen vinden ze raadsels die verwijzen naar een eeuwenoud mysterie en een nooit gevonden schat. Die schat zou het museum weleens van de ondergang kunnen redden, maar er zijn kapers op de kust en bovendien moeten Joost en Karlijn samenwerken met de twee pestkoppen uit hun klas. Lukt het hen om samen de schat te vinden?

Joost zijn vader is de directeur van het archeologisch museum. Op die manier is het vak geschiedenis hem met de paplepel ingegoten en vind hij het altijd reuze interessant. Tijdens de les geschiedenis vertelt de meester over grafheuvels. Joost vertelt dat zijn vader schatten die in zo’n heuvel gevonden zijn in zijn museum heeft. Karlijn wil het graag zien hoe dat eruit ziet, maar dan blijkt dat zijn vader de collectie heeft verkocht! Er komen bijna geen bezoekers meer in het museum en daardoor lopen de kosten op. Omdat Joost het dus niet aan Karlijn heeft kunnen laten zien, neemt hij haar mee naar het bos en beginnen ze zelf te graven naar een grafheuvel. Dit mag natuurlijk helemaal niet, maar zo stuiten ze wel op een eeuwenoud mysterie!

Door de spanning en de korte hoofdstukken, blijf je maar doorlezen. Je wilt hoe dan ook weten wat ze ontdekken en of ze het museum van Joost zijn vader kunnen redden. De taal is vrij eenvoudig en de personages zijn herkenbaar, het zouden zo klasgenoten van je kunnen zijn!

Joost wordt afgeschilderd als een nerd. Hij haalt vooral goede cijfers voor geschiedenis en laat ook graag vondsten van zijn vader zien aan de meester. Maar deze nerd is tegelijkertijd ook een onbevangen avonturier! Hij is niet bang voor een beetje spanning en overtreed in dit boek met gemak de regels om op onderzoek uit te gaan. Hij laat ook Karlijn uit haar schulp kruipen. Ze doet dingen die ze niet van zichzelf had verwacht en ze is vastberaden om samen met Joost het mysterie te ontrafelen.Om te weten om wat voor mysterie het gaat en hoe het afloopt, moet je het boek natuurlijk zelf lezen.

Dit boek laat zien dat geschiedenis niet saai is, maar juist super cool!

Geschiedenis heb ik zelf altijd al interessant gevonden. Ik ben iemand die is opgegroeid met musea en erfgoederen die voor het publiek te bezichtigen zijn. Daarom weet ik zeker dat ik dit boek als kind echt verslonden zou hebben. Gelukkig vind ik het nu als volwassene ook nog steeds een leuk boek!

Het boek komt uit op 10 februari 2020

* Dit artikel bevat een exemplaar opgestuurd door de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

1 thought on “Recensie | De Torenclub en het geheim van de grafheuvel – Marianne van der Wal